jarmuż

Jarmuż – właściwości zdrowotne jarmużu

Moda na jarmuż jest w najodpowiedniejsze. Jarmuż jest królem zdrowych warzyw, a jego okres to właśnie zima. Jarmuż to sama z największych i bardzo odżywczych roślin na świecie. Nic dziwnego, że był się przebojem na naszych stołach. Jakie elementy odżywcze kryją się w tych zielonych liściach?
Jarmuż to odmiana kapusty o długich, pomarszczonych liściach, której wartości medyczne są doceniane m.in. w Skandynawii. W Polsce mało kto wie, jakie wartości odżywcze ma jarmuż, to jest miany niezwykle jako roślina ozdobna. Jednak barwne liście jarmużu (w pozostałych odcieniach zieleni, fioletowozielone i fioletowobrązowe) są skarbnicą białka, błonnika, witamin – przede wszystkim C i K, a także soli mineralnych – szczególnie wapnia i potasu, oraz sulforafanu – silnego przeciwutleniacza.

Jarmuż – wartości antynowotworowe

Jarmuż, podobnie jak brokuły i rozmaite warzywa kapustne, jest skarbnicą sulforafanu – przeciwutleniacza, który jest wielkie funkcjonowanie antynowotworowe. Sulforafan może uchronić m.in. przed rakiem prostaty, płuc i jelita grubego. Jednak, żeby jarmuż zachował jak bardzo naszych przeciwnowotworowych wartości, powinien być gotowany podobnie jak brokuły, czyli na parze przez maksimum 3-4 minuty. W przeciwnym razie straci swoje prozdrowotne funkcjonowanie. Poza tym jarmuż zwiera karotenoidy (beta karoten, luteinę, zeaksantynę) – przeciwutleniacze, które również hamują szkodliwe procesy oksydacyjne, a co za tym idzie – potrafią zapobiegać wzrostowi chorób nowotworowych.

Koktajle z jarmużu to moc zdrowia i bomba witamin

Dowiedziono, że spożycie karotenoidów może obniżyć występowanie takich nowotworów, jak: rak jamy ustnej, krtani, przełyku i pęcherza moczowego. Warto wiedzieć, że kolor nadawany przez karotenoidy (czyli żółty, pomarańczowy lub czerwony) w jarmużu jest maskowany chlorofilem – zielonym barwnikiem, który również ma funkcjonowanie przeciwutleniające i wspiera procesy oczyszczania organizmu – tworzy wielkie związania z częścią toksycznych związków (w tym z niektórymi substancjami rakotwórczymi), dzięki czemu mniejsza ilość szkodliwych związków dochodzi do tkanek organizmu.

Jarmuż wspiera pracę układu sercowo-naczyniowego

Jarmuż jest w dużych ilościach witaminy i elementy, które wspierają pracę układu sercowo-naczyniowego. Z pierwiastków dominują potas, dzięki jakiemu naczynia krwionośne są bardziej drożne, co sprawia, że krew krąży swobodniej (efektem jest spadek ciśnienia) i wapń, który odgrywa ważną rolę w dobrym pompowaniu krwi do wszystkich tkanek ciała. Również wraz z potasem wapń reguluje ciśnienie krwi. W jarmużu można znaleźć także witaminę C , która uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, hamuje utlenianie „złego” cholesterolu LDL, oraz co za tym idzie – hamuje miażdżycy. Również obniża ciśnienie krwi, jest w tworzeniu krwinek czerwonych, co może uchronić przed wystąpieniem anemii. Z kolei witamina K, której dodatkowo nie brakuje w tym warzywie, odgrywa ważną rolę w czasu krzepnięcia krwi, m.in. zmniejsza zbytnie krwawienia miesiączkowe. Jej brak iż być etiologią słabej krzepliwości krwi, wrażliwości na powstawanie krwotoków wewnętrznych i zewnętrznych, problemów z gojeniem się ran.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *